10 yoga oefeningen die je tot rust brengen en de doorbloeding stimuleren!

Heb je vaak problemen met in slaap vallen? Veel mensen liggen uren te draaien in bed voordat ze uiteindelijk wegdromen.

Als dat vaker gebeurt zal je dat overdag merken. Het is gebruikelijk om dan naar suiker en koffie te grijpen zodat je wakker blijft. Maar dit kan leiden tot depressie en overgewicht. Het is dus beter er voor te zorgen dat je makkelijker in slaap valt.

Yoga brengt je tot rust, dat is bewezen. Het ontspant de spieren en het is een goede manier om je gedachten te zuiveren. Met deze 10 yoga poses voor het slapen gaan ben je sneller in dromenland.

1. Balasana – Child’s Pose

Dit is een oefening die je met knieproblemen beter niet kan doen. Maar heb je deze niet dan is dit goed voor je zenuwstelsel, rug, schouders, buik en het ontspannen van je geest. Stel een alarm in op 1 minuut zodat je weet wanneer je omhoog moet. Adem tijdens de pose diep in.

2. Supta Baddha Konasana – Bound Angle Reclining Pose

Dit wordt ook wel eens de vlinder pose genoemd. Voor deze houding lig je op je rug en leg je de zolen van je voeten tegen elkaar aan en laat je jouw knieën opzij vallen. Niet iedereen kan in deze houding liggen, het kan zijn dat je knieën een paar centimeter van de grond af blijven. Doe er dan een opgerolde handdoek of een stapel boeken onder.

3. Back roll

Al liggend op je rug hou je jouw knieën vast of als je daar niet bij kan je schenen (zoals je ziet op de afbeelding). Laat je schouders lekker los en ontspannen. Haal tijdens alle oefeningen diep adem.

4. Supta Matsyendrasana – Verlichting van de wervelkolom

Voor deze oefening lig je op je rug en spreid je de armen. Buig dan je knieën en laat deze rechts neer vallen, als het nodig is hou je benen vast met je rechter hand. Strek tegelijk met je linker hand zo ver mogelijk naar links en draai je hoofd ook naar de linker kant. Herhaal dit ook naar de andere kant.

5. Matsyasana – Vis Pose

Hierbij lig je op je rug met je armen naast je. Schuif dan je handen onder je achterste zodat je rust op je ellebogen. Buig dan je rug door je buik en borst omhoog te drukken. Je kan je hoofd omhoog houden als het ongemakkelijk voelt voor je nek en keel. Anders laat je hem voorzichtig zakken door naar boven te kijken.

Haal 5 tot 1- keer diep adem en laat je zelf dan zakken om plat op je buik te liggen.

Op de volgende pagina vind je nog meer goede yoga poses om te doen voordat je naar bed gaat.

6. Kapotasana – Pigeon Pose

Dit is een iets meer geavanceerde houding die je kan doen als je wat leniger bent. Ga zitten in kleermaker zit, plaats je palmen op de grond en schuif je linkerbeen gestrekt naar achter. Druk je borst naar voren en ontspan je schouders. In het begin zul je dit niet langer dan een minuut doen. Maar als je het gewend bent dan kan je het langer volhouden.

7. Meditatie

Dit is een goede manier om stress los te laten. Ga zitten met je benen gekruist en je rug recht. Je kan dit doen met muziek op de achtergrond zolang dit maar niet afleid. Haal diep adem en laat dat je focus punt zijn.

8. Paschimottanasana – Zittend voorwaarts buigen

Ga zitten met je benen gestrekt voor je uit en leun naar voren om je tenen te grijpen. Als je nog niet zo lenig bent of rug problemen hebt dan kan je jouw benen vastpakken op een hoogte die je wel kan.(Zoals bijvoorbeeld je knieën of schenen) Zoek het punt op waar jij rek voelt en haal diep adem.

9. Parivrtta Sukhasana – Zittende ruggengraad rek

Ga zitten met je benen gekruist en plaats je rechterhand op je linker knie en je linkerhand achter je linkerheup. Draai je bovenlichaam voorzichtig naar links en blijf door ademhalen. Herhaal dit precies andersom voor de andere kant.

10. Viparita Karani – Benen Tegen De Muur Pose

Zoek een muur waar genoeg ruimte is om op de grond te liggen met je benen gestrekt omhoog. ALs je niet zo lenig bent dan kan je iets verder van de muur af liggen. Maar het is de bedoeling dat je de benen zo plat mogelijk krijgt. Ook hier zoek je het punt op waar jij rek voelt en adem je diep in.

Als je rug problemen hebt kan je een kussen onder je stuitje leggen.

Voor je begint met oefeningen is het belangrijk dat je op de hoogte bent van je eigen gezondheid. Het kan zijn dat je een beetje sceptisch bent ten opzichte van yoga. Probeer dan voor je deze oefeningen doet een lesje. De meeste mensen zijn na 1 les al verkocht.

Bij slaapproblemen of andere fysieke klachten moet je altijd een arts raadplegen!

Heb jij ervaring met yoga? Of andere goede oplossingen tegen slaapproblemen? Deel dit met ons op Facebook!