Als je dit doet hoef je ’s nachts minder vaak naar de wc!

Iedereen heeft het wel eens, dat je midden in de nacht moet opstaan om naar de wc te gaan. Het is heel vervelend want het onderbreekt je nachtrust en tegelijk kan je niet anders.

Het vervelende is dat het een tijdje duurt voor je weer in slaap valt. Zo kom je niet aan voldoende slaap en bestaat de kans de je ook jouw partner van zijn/haar wel verdiende rust houdt. Dit probleem wordt erger naarmate je ouder wordt. Japanse onderzoekers hebben een oorzaak gevonden voor dit probleem. Nachtelijk plassen of nocturia zoals de wetenschappers het noemen komt door je zout inname overdag.

Ze hebben een test gedaan met meer dan 200 mensen en hebben de hoeveelheid zout die ze innemen met 20 procent verlaagt. Aan het eind van de proef was het aantal keer dat ze naar ’s nachts naar de wc moesten van 2 op de 3 keer, gedaald naar 1 op de 4 keer bij een meerderheid van de proef personen.

Denk je nu dat je voortaan zoutloos moet eten om niet meer op te hoeven staan voor wc bezoeken ’s nachts? Dan kunnen wij je geruststellen. Er zijn hier een aantal manieren om je zout gebruik te verminderen: Als je thuis kookt, voeg in plaats van extra zout specerijen zoals gember en knoflook toe. Deze zijn veel gezonder voor je en vol van smaak!

Groenten uit blik of een potje wordt vaak ingelegd met een grote hoeveelheid zout. Voor dat je deze gaat klaarmaken doe je er goed aan om ze te spoelen.

Ga je uit eten, dan kan je beter gefrituurd en gepaneerde gerechten vermijden. Kies voor gestoomd, gekookt, gebakken of gegrild. Dit helpt ook direct met je calorie inname.

Kies in plaats van snacks zoals chips voor een stuk fruit, dit geeft je meer energie en is beter voor je gezondheid.

Ga jij letten op hoeveel zout je naar binnen werkt? Deel je mening met ons op Facebook!