Stop met het inhouden van je scheten! Hier zijn 8 redenen waarom je dat niet meer moet doen!

Dit is niet de meest charmante gezondheidstip die je voorbij hebt zien komen bij doe- het-zelf ideetjes. En ook al vinden veel mensen het gênant om over te praten moet het toch even onder de aandacht gebracht worden.

Scheten laten hoort bij het menselijk lichaam en is onderdeel van de spijsvertering. Gemiddeld laat je zo’n 5 – 10 scheten per dag. Er zijn verschillende oorzaken voor en dat  zorgt voor heel veel variatie! Dus of je nu vijf of vijftig keer per dag een scheet laat, hier zijn acht redenen waarom je dat vooral niet op inhouden!

1) Het vermindert een opgeblazen gevoel.
Gas in je darmen geeft druk en die spanning op je ingewanden is ongemakkelijk.

2) Het helpt je dieet in balans brengen.
Iedereen probeert wel een nieuw gerecht, aan je scheten kan je merken of dit past bij jouw spijsvertering. Het eten van rood vlees geeft een sterke geur af, maar als je bonen en veel koolhydraten eet dan maak je meer gas aan alleen heeft dit (meestal) een neutrale geur.

3) Het kan buikpijn geven.
Het is misschien niet netjes om in alle situaties een scheet te laten. Maar een grote hoeveelheid gas in je darmen kan zorgen voor intense buikpijn.

4) Het kan aambeien verergeren.
Als de spanning zich opbouwt in je dikke darm dan kan je het gas onderweg naar buiten proberen te manipuleren om wat voor reden dan ook. Als je al last had van aambeien, kan dit door die druk erger worden. Het beste is om het gewoon zijn gang te laten gaan.

5) Het inademen van een scheet is goed voor je.
Dit klinkt gek, maar onderzoek toont aan dat het in ademen van een kleine hoeveelheid waterstofsulfide gas (dat produceren onze darmen tijdens de spijsvertering) voorkomt  schade aan onze cellen. Dit helpt tegen bijvoorbeeld beroertes, hart-en vaatziekten en artritis.

6) Windjes vertellen je wat over je gezondheid.
Let elke dag op de windjes die je laat. Hoe vaak is het per dag, wordt het meer of juist minder? is de geur heel sterk? Doet het pijn? Als er drastische veranderingen zijn in de hoeveelheid, geur of intensiteit zonder dat je jouw dieet hebt aangepast dan doe je er goed aan naar de huisarts te gaan.

7) Zo weet je of je voedselallergieën hebt.
Sommige voedselallergieën geven als gevolg heel veel last van winderigheid. Een goed voorbeeld hiervan is lactose-intolerantie. Merk jij dat je na het eten van een bepaald gerecht veel meer scheten laat dan normaal dan kan dit duiden op een allergie.

8) Het voelt goed!
Dit kunnen wij allemaal toegeven, het voelt goed om lekker los te laten. Het is een opluchting van spanning in je buik en daar hoef je je niet voor te schamen!

Schaam jij je er nog steeds voor? Dan kan je kleine dingen doen om minder last te krijgen van gas. Langzamer eten, kleinere hapjes en goed kauwen. Vermijd zoveel mogelijk koolzuurhoudende dranken, kunstmatige zoetstoffen en beperk je zuivel inname. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging zodat je spijsvertering veel actiever is.

Scheten laten hoort bij je lichaam! Ken jij iemand die zich hiervoor schaamt of iemand die juist heel gassig is? Deel dit met ze op Facebook!